Scheerkoppen vervangen een afgerost jongetje?

scheerkoppen vervangenScheerkoppig

Van mijn Philishave scheerapparaat ging ruim een jaar geleden na 27 jaar een van de scheerkoppen kapot. Dat gebeurde voor de tweede keer in die tijd. Dát is scheerkoppig! Eén keer, lang geleden, was ik zo gek ze te vervangen. Kosten ƒ 50. Ik voelde mij geknipt en geschoren, ofwel, voor de verkoper: ‘Hij scheert den gek’ (foto). De scheerkoppen vervangen raadt Philips jaarlijks aan! Wie de prijzen kent, kan dan net zo goed jaarlijks een nieuw scheerapparaat kopen.

“Klantenbinding”

Daarbij versleet ik in drie jaar tijd ook een modern scheerapparaat van Philips. Scheerkoppen vervangen was hier niet aan de orde, het ding gaf gewoon de scheergeest. Het was nog van mijn vader geweest en tot aan zijn dood weinig gebruikt. Vroeger maakte Philips naast andere bedrijven nog kwaliteit. Toen hielden fabrikanten zich niet bezig met zulke “klantenbinding”. Troost: ik mocht niet mopperen met de levensduur van het oudje.

Dát verkopen ze niet meer meneer

Bij Scheer & Foppen aan de markt in Arnhem kocht ik een nieuw Philips scheerapparaat. Voor €80 met twee jaar garantie. Veel geld voor zo’n ding. Temeer omdat dat exemplaar ook maar weer drie jaar meegaat waarschijnlijk. Volgens de verkoper gaat deze vijf zes jaar mee. Een als mijn oudje? ‘Dát verkopen ze tegenwoordig allang niet meer meneer.’ En ik moest slechts één keer over al die jaren de scheerkoppen vervangen!

Een akelige bromtoon

scheerkoppen vervangenHet werd erger: binnen een jaar stootte mijn vrouw het ding achter haar rug van de plank langs de spiegelwand in onze badkamer. Hoewel het beschermkapje erop zat, raakte een scheerkop bij het op de betegelde grond vallen beschadigd. Je moest er een loep bij pakken om te kunnen zien dat er een breukje en een deukje in zat. Maar als je het apparaat aanzette hoorde je een akelige bromtoon. Dat werd scheerkoppen vervangen.

Scheer & Foppen verklaarde dat dit buiten de garantie viel. Ze konden het scheerapparaat voor mij opsturen voor reparatie, scheerkoppen vervangen, zonder garantie dat dit iets opleverde. Dat werden nieuwe scheerkoppen (alleen per drie te bestellen) à – schrik niet – €60! Wachttijd tot zes weken. Wat ik ook inbracht, er hielp geen lieve vader en moeder aan.

Scheerkoppen vervangen? Wat een oplichterij!

Ik zei tegen de twee winkelmedewerkers: ‘Wat een oplichterij! Die willen gewoon dat je een nieuw scheerapparaat koopt! Scheerkoppen vervangen! Voor die prijs koopt niemand ze toch?’. Een bejaarde dame naast mij aan de toonbank: ‘Jawel hoor, ik kocht er onlangs nog voor mijn man.’. Ik: ‘Nou, ik ben zo gek niet, wijs mij jullie nieuwe scheerapparaten maar.’

Gepikeerd

scheerkoppen vervangenIk moet mij scheren en kan geen zes weken wachten tot mijn scheerapparaat al dan niet gerepareerd retour is. Dagelijks afhankelijk ervan kocht ik noodgedwongen een nieuwe. Maar weer een Philips, voor €40 plus een verzekering van €17. Toen ik die van €80 kocht bestond er nog niet zo’n verzekering. Ik verliet de zaak gepikeerd en het wachten begon. Geduld is niet altijd een schone zaak.

Foute boel

Het zal twee maanden hebben geduurd dat ik dacht: Foute boel en: Die zijn me vergeten. Mijn vrouw belde de zaak. Ze waren me niet vergeten. Wel was het foute boel: de schade viel buiten de garantie. Ik kon het apparaat op komen halen. Ze deden er niets mee, niet de scheerkoppen vervangen.

In de zaak sprak ik opnieuw mijn ongenoegen uit. De verkoper voerde het woord en stak van wal. Het viel buiten de garantie, het scheerapparaat was niet verzekerd, dat men geen rekening hield met per ongeluk opgelopen schade, enzovoort. ‘Als ik met mijn auto per ongeluk tegen een boom rijd, dekt de verzekering de schade evenmin.’ Je weet wel, op die toer. Hij zei mij best te begrijpen maar helaas.

Het afgeroste jongetje

scheerkoppen vervangenToen vertelde ik het verhaal over het afgeroste jongetje. Ik zei: ‘Stel, een vader geeft zijn zoontje van zes een hamer om buiten iets te timmeren. Als het joch klaar is, vergeet hij het ding aan zijn vader terug te geven. Die vindt hem later buiten verroest terug. Wat doet hij? Rost hij het jongetje af?’ De verkoper: ‘Nee, het jongetje deed het niet expres, kan gebeuren, vervelend.’ Ik: ‘Precies. Maar in deze situatie voel ik mij een afgerost jongetje!’

Ik verliet de zaak, liep boos door de stad en stapte op het Willemsplein in de bus naar huis. Een halte verder is het Centraal Station. Daar ging mijn gsm af. Ik dacht: Mijn vrouw, maar het was de verkoper! Die zei: ‘Ik heb er nog eens over nagedacht, uw verhaal zat me niet lekker. Nog eens de reparateur gebeld en deze keer gevraagd naar iemand hoger in de rangorde. Ik legde hem de kwestie uit en ze gaan de scheerkoppen vervangen. Gratis.’

Brugman brengt resultaat

Ik putte mij uit in dankbetuiging, wilde de zaak zelfs doorgeven aan de Consumentenbond voor een zogenaamde ‘warme douche’, maar dat hoefde niet. Als ik maar tevreden was met deze uitkomst. Nu, dat was ik. Wie niet? Thuis het verhaal verteld en ik zei tegen mijn vrouw: ‘Zo zie je maar, als je praten kunt als Brugman bereik je nog eens iets!’. Philips mag blijven.

Hieronder op mijn blog reageren stel ik op prijs. Zinvolle interactie kan aanvullen en nuttig zijn voor anderen. Ik wens je goede zaken toe en hoop dat mijn blogs je erbij helpen.

4 reacties

4 gedachten over “Scheerkoppen vervangen een afgerost jongetje?

  1. Louis

    Gewoon via internet scheerkoppen van een huismerk aanschaffen. Is ongeveer eenderde van de prijs van de originelen. Scheelt een hoop gekanker …

    Reageren
    1. Ben Gidding Bericht auteur

      Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Een weet voor een volgende keer. Dank je wel voor je reactie en tip, Louis. En misschien kunnen anderen die dit lezen er hun voordeel mee doen.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *